Wednesday, June 18, 2008

نفسي أبقى أم

كتير بياخدني الحنين إني أكون أم لأطفال حلوين و بأتمنى إنهم يكونوا بنات ، يمكن علشان يعوضوني نقص البنات اللي في حياتي و ده لأني بنت وحيدة بعد ولدين أكبر مني ... بأحب البنات أوي ، كان نفسي يكون ليا إخوات ليا إخوات بنات ، نقعد نحكي و نلعب مع بعض و نتخانق على اللبس و يكون لنا عالم أسرارنا جوة أوضة وردي بلون أحلامنا ... كل واحدة فينا يكون لها فارس تشوف خياله في السقف و نحكي حواديتنا لبعض كل ليلة ... حكاوي قلوبنا المستخبية تحت حروف مخداتنا و ساعات جوا ضلوعنا ... نخرج سوا ... نكون سر بعض ... نعمل قعدة بنات و كل واحدة تعمل صنف أكل نقعد نستطعمه و عليه نكهة فرحنا و حبنا لبعض و نرش عليه من حكاياتنا و توابلها و بعدها نقوم نرقص سوا في دايرة و نرسم أيامنا سوا و نحدف أمانينا في الجو حوالينا زي عصافير الجنة تملا الفضا ... نقضي ساعات قدام المراية نتزوق و نزوق بعض و نزوق أيامنا بألواننا ... لما واحدة فينا تتعب ، الباقيين يكونوا حواليها و لما تحب ولد الباقيين يحسوا دقة قلبها كأنها من جوة ضلوعهم ، و لما تفرح يكونوا هم شموع فرحها و عزوتها .. 

يمكن علشان كده عايزة أجيب بنات كتير يكونوا أصحابي و إخواتي و بناتي ..حلمت قبل كده إني حامل في بنات توأم زي القمر .. بأحلم إن بناتي انا اللي حارسم ملامحهم في خيالي و أطلبها من ربنا و حاسة إنه حيلبي رغبتي و حلمي زي ما عمل معايا في بنت أخويا ، شفتها في حلمي و رسمتها في خيالي و جت زي ما توقعت ... يكونوا الدفا اللي بيحاوط قلبي و يداريه من قسوة الزمن ... البنت لما تكون لوحدها بيكون الزمن قاسي عليها أوي ... كل حاجة في حياتها بتعملها و تحسها و تتحملها وحدها مهما كان حواليها ناس و أصحاب و أقارب ...

كل ده نفسي فيه بس بأخاف من الوجع ... بقيت أخاف منه أوي ، سواء كان وجع حمل و ولادة أو تربية أو تحمل مسئولية .. يمكن أكون بقيت مش بأستحمل الوجع و لا خيبة الأمل .. أخاف أجيب أولاد من زوج أكتشف مع مرور الوقت إنه إتغير و ما بقاش هو ده الفارس اللي بأحلم بيه طول عمري ، أو إن إختياري له كان من الأصل غلط و إني مكنتش شايفة صح ... و أخاف إنهم يضطروا يشيلوا سوء إختياري أو أضطر أنا لتحمله علشانهم و يبقوا هم نقطة ضعفي و يتلوي ذراعي بسببهم و أنا مش بأحب لوي الذراع .. بأحب أكون حرة ... يمكن بأغير أو أحس بحسرة لما أشوف زمايلي و صحابي إرتبطوا أو إتجوزوا و أنا لسة قاعدة ... 

ساعات قلبي بيوجعني و نفسي تتكسر و ساعات أقول ربنا مش عايزني أقع في حاجة وحشة أو حد وحش ... أكيد شايلي الأحسن ... يا رب ما تسيبنيش لوحدي كتير .. يمكن كنت بأدعيلك زمان إن لو كان عمري حيبقى قصير يبقى بلاش أجيب أولاد علشان ما يتعذبوش بعدي و يتلطموا و دعيتلك كمان ما تدينيش عيال فيهم أي إبتلاء علشان ما أتقهرش عليهم و لا تصعب عليهم نفسهم لما يشوفوا الناس حواليهم طبيعيين و هم لأ .... مش قصدي أتشرط عليك ... 

بس أنا عارفة نفسي ... مبقاش عندي طاقة أتحمل الوجع و لا القهر و لا العذاب ... أنا محتاجالك أوي يا رب ... خليك جنبي أنا محتاجالك  ، تايهة و تعبانة لدرجة إني ما بقيتش عارفة أنا عايزة إيه ... كل الحاجات اللي كنت عايزاها نسيتها ... ما بقيتش أحس غير بالوجع و القهر ... كل اللي مسيطر عليا هو رغبتي في الهروب و الإحساس بالبراح ده انا حتى كمان مبقيتش عارفة أنا عايزة أهرب من إيه و ليه ... لدرجة إني بقيت عايزة أهرب من تحت جلدي ..

 يمكن الحاجات اللي حواليا طبيعية و عادية بس أنا اللي من جوايا ما بقيتش عادية و لا طبيعية .. يمكن أكون شفت الدنيا و الحاجات أكتر من اللازم و يمكن أكون لسة مغمضة و مش شايفة صح ... بجد مش عارفة ... نورني يا رب و إبعتلي إشارة ... إبعتلي حاجة تريحني و تطمن قلبي الحيران .. محتاجة يا رب إنك تكون حواليا ، أنا عارفة و متأكدة إنك حواليا و بتحميني حتى من نفسي بس أنا طماعة ... عايزاك أقرب ، أنا إنسانة و إنت خلقتني كده بكل كلاكيعي و عقدي و كراكيب روحي ... مش بإيدي اللي أنا فيه بس بأحاول ... ساعدني أكون الإنسانة اللي ترضيك و في نفس الوقت أكون مرتاحة و سعيدة و راضية بحالي .... محتاجالك بجد

10 comments:

•√أريـ السمر ـج√• said...

أولا أسم المدونة حقيقي أكثر من معبر و رائع ..


و ربنا يرزقك الذرية الطيبة الصالحة اللي تسعدي بيهم و يملا عليك حياتك و دنيتك و يسعدوا قلبك الجميل

لك منى كل التقدير
و سعيدة بأني مررت بالمدونة و أن شاء الله حتكون الزيارة الاولى و ليست الاخيرة
دمتي بكل الخير و السعادة

nado said...
This comment has been removed by the author.
nado said...

حرام عليكى ليه كده يا هند
وجعتيلى قلبى بجد كده برضو بعد الغياب ده تنزلى ببوست كله شجن بشكل ده
حبيتى بصى حوليكى اتاملى الناس انتى احسن من ناس كتير
ربنا قال انا عند ظن عبدى بى عارفه ان فى حاجات حولينا بتوجع قوى وعارفه انك جواكى ايمان هند فى ناس كتير عندهم اخوات بس عايشن غرب مع بعض او اعوذب الله بيكرهو بعض دورى على الجمال الّى ربنا حباكى بيه و الّى حوليكى بجد هاتشوفى حاجات اول مره تشوفيها وربنا يحقق كل احلامك ويبعد عنك كل شر وتبقى احلى واحن ام فى الدينا وارجوكى اوعى تخضينى عليكى كده ملحوظه ..... هاخلص امتحانى 12/7 عايزه اشوفك امووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووه

Anonymous said...

ازيك ياهند ان شاءالله تتحقق كل امنياتك من زمان وانا متابعه مدونتك الجميله اتمنى نكون اصحاب انا كتبتلك قبل كده انى بدور على ميلك ومش لاقياه ياريت اقدر اعرفه

Hend said...

شكراً يا سمر بجد مدونتك بتلمس كل ذرة في احساسي
نادو انتي كمان وحشتيي موت و لما تخلصي امتحانات كلميني و ذاكري كويس
انونيموس ... شكرا لمتابعتك لمدونتي ، إبقي اكتبيلي اسمك علشان اعرفك و ايميلي اهه

Hend said...

anouch2000@yahoo.com

amr.swead said...

فعلا بجد انتى انسانة حساسة اوى و انا بصراحةاول مرة اشوف حد بالاحساس العالى ده اتمنى انك تكونى ام و ام فاضلة اولادك يتشرافوا بيكى امين يا رب

Unknown said...

إنتي إنسانة رائعه وكانك بتوصفي إحساسي بالضبط بتشبهيني بطريقة مش طبيعية كل كلمة كتبتيها موجوده جواتي بكل أحاسيي القهر والعذاب والخوف كل كلمة وكان الي كاتبها ندى مش هند انا ارتحت لما قريت كلامك وحسيت إنو انا مش لوحدي وفي حد بيشبهني أوي وحاسس نفس إحساسي بتمنى أكون أختك التؤام أتمنى ،،،الله يحميكي ويوفقك أختي الحبيبة

Hend said...

احنا فعﻻ اخوات في الروح و الهم يا ندا
مش كل اﻻخوة بتكون في الدم

Unknown said...


شركة تنظيف بالقطيف
شركة تنظيف منازل بالقطيف
شركة نقل عفش بالقطيف
شركة تنظيف خزانات بالقطيف
شركة تسليك مجاري بالقطيف
شركة مكافحة النمل الابيض بالقطيف
شركة كشف تسربات المياة بالقطيف